Μαρτίου 25, 2008

Ο κυριος Τσιπρας, και οχι μονο, μιλησε για εκπαιδευση σαν αναγκαια προυποθεση αλλαγων στο κοινωνικο συστημα.

Ο κυριος Τσιπρας στην (χθεσινη) προσφατη συνεντευξη σε ερωτηση του κυριου Κοττακη για την δυνατοτητα του συνασπισμου να αλλαξη το συστημα ειπε οτι

"Kανενας οσο ευφυης και αν ειναι δεν μπορει απο μονος του αλλαξη το συστημα. Αλλαγες στο συστημα θα ερθουν οταν ολοι οι πολιτες ενεργησουν μαζικα. Κατι τετοιο θα γινει σαν αποτελεσμα μιας εκπαιδευσης που θα ανεβασει το επιπεδο της σκεψης των πολιτων και οι αλλαγες θα ερθουν σαν φυσικη συνεπεια αυτης της αναβιβασης στο επιπεδο της σκεψης των ελληνων πολιτων."

Αυτη η αναβιβαση στην σκεψη ειναι συνυφασμενη με την γλωσσα. Την ελληνικη γλωσσα. Για να διατηρηθη η ελληνικη γλωσσα ζωντανη, για να μπορει να συνεχιση να δινει αποτελεσματικες λυσεις σε προβληματα που μας απασχολουν, θα πρεπει να ειναι δυνατο να εκφραζει τις κυριαρχες σκεψεις που κυκλοφορουν, οχι μονο στην ελλαδα αλλα και στην παγκοσμια σκεψη συνολικα. Υπαρχουν τοσες πολλες εννοιες που συνεχως αναπτυσσονται στο παγκοσμιο επιπεδο που η ελληνικη γλωσσα δυσκολα η ακομα και αδυνατει να εξυπηρετηση, η αν μπορει να εξυπηρετηση αυτο γινεται σπασμωδικα και δεν διαδιδεται, δεν γινεται ευρυτερα γνωστη. Δεν υπαρχουν τα ευχρηστα εργαλεια που να κανουν τις αναπτυσσομενες εννοιες, αμεσα προσβασιμες απο τον καθε ελληνα πολιτη.

Δυνατοτητες για αναπτυξη εννοιων, μπορει να υπαρχουν σκορπια στις σκεψεις του ενος η του αλλου πολιτη που ασχολουνται περισσοτερο πανω σε συγκεκριμενα θεματα αλλα δεν υπαρχουν οργανωμενες σε καποιο μεσο, αμεσα προσβασιμες απο αλλους πολιτες, στις προσπαθειες τους να κατανοησουν εννοιες που ερχονται σε επαφη. Τετοια εργαλεια θα πρεπει να χρησιμοποιουν το διαδικτυο που αυτο καθε αυτο προσφερει αυτην την αμεσοτητα. Χαρακτηριστικα παραδειγματα υπαρχουν αφθονα στον παγκοσμιο ιστο. Ενα που εχω ξεχωρισει ειναι ο δικτυακος τοπος του Answers.com που αυτο-προβαλεται ως ενα Free Online Dictionary, Encyclopedia, Thesaurus and much more.

Για να διατηρηθη η ελληνικη γλωσσα ζωντανη θα πρεπει συνεχεια να δινει λυσεις σε προβληματα που μας απασχολουν αλλοιως θα γινει οτι εχει προβλεψει φιλος σε αυτη την ιστοσελιδα. Οτι μεσα σε δεκα εικοσι χρονια θα μιλαμε ολοι αγγλικα, οχι γιατι θα μας το επιβαλλει καποιος αλλα επειδη εμεις οι ιδιοι θα το εχουμε επιλεξει. Η αγγλικη γλωσσα παρα την διαδοση και την ηγεμονια της σε ολα τα πεδια της παγκοσμιας ανθρωπινης σκεψης εχει παμπολλα εργαλεια που αναλυουν διεξοδικα εννοιες και σημασιες προσδεδεμενες στις λεξεις και συνεχεια εμπλουτιζουν την αγγλικη γλωσσα, με νεες λεξεις εννοιες και σημασιες.

Αν μιλαμε για εκπαιδευση και εννοουμε αυτα που λεμε, αυτη θα ερθει απο πρωτοβουλιες που δρουν σε επιπεδα περα απο αυτα που το κρατος παρεχει. Χωρις να παραγνωριζουμε την κρατικη εκπαιδευση που ειναι απαραιτητη για τους πολιτες της νεας γενιας δεν πρεπει να θεωρησουμε οτι η εκπαιδευση περιοριζεται μονο για τους νεους. Η εκπαιδευση δεν εχει ορια ουτε κοιταζει ηλικιες. Ειναι γενικος κανονας για πολιτες οποιασδηποτε ηλικιας και ειναι εφικτη με το εργαλειο του διαδικτυου.

Πανω στο παραδειγμα του Answers.com θα πρεπει να δημιουργηθη ενας αντιστοχος ελληνικος δικτυακος τοπος οπου θα γινεται εμπεριστατωμενη αναλυση των εννοιων που κυριαρχουν παγκοσμια, ξεχωριζοντας την εννοια απο την λεξη, που εχει επιλεχθη σαν φορεας. Δινοντας εμφαση στην εννοια και οχι στην λεξη. Και με την αποσαφηνηση της εννοιας θα προελθη και η αντιστοιχη ελληνικη λεξη, που η θα επιλεχθη απο τις ηδη υπαρχουσες η θα δημιουργηθη απο την αρχη ως νεα λεξη, ακολουθοντας τους κανονες γραμματικης της ελληνικης γλωσσας.

Η γλωσσα δεν δημιουργειται, αυτοδημιουργειται. Και αν η αυτοδημιουργια ειναι αργη διαδικασια, κατασκευαζοντας εργαλεια-αποδεκτες συγκροτημενης αναπτυξης εννοιων προσφερουν ενα πεδιο δρασης, εναν οργασμο πρωτο-κινητηριων καταστασεων και ευαισθητων εξαρτησεων που θα δινουν την ωθηση, την επιταχυνση στο δρομο προς την ολοκληρωση της ελληνικης γλωσσας.

Μαρτίου 16, 2008

Ο «μπιζιμποντισμός» ?

Χωρις πολλα σχολια απο αρθρο της Ελευθεροτυπιας

"Ο «μπιζιμποντισμός» του αρχηγού και των στελεχών του κόμματος έχει ένα στόχο («να μην λείπει το ΠΑΣΟΚ από την επικαιρότητα») και μία ελπίδα («ν' αλλάξουν τα νούμερα των δημοσκοπήσεων μέχρι τον Ιούνιο»). Διαφορετικά, όπως τιμούν έμπειροι κομματικοί παράγοντες, «η κατάσταση δύσκολα ανατρέπεται»."

Ωραιο και αυτο. Υπαρχει περιπτωση ο «μπιζιμποντισμός» να περασει στο ελληνικο λεξιλογιο ? Ποιος ξερει?

Μαρτίου 10, 2008

Το "ολον" και τα "μερη" του. Κατασκευαζοντας ολοτητες ατομων και συνυφασμενων καταστασεων απο επιλεκτικα μεμονομενα μερη.

Απο το σχολιο του Panos Kokkinos στην "Συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα. Απόσπασμα για την Παιδεία"

"αν διαλέγεις να παίρνεις ό,τι θέλεις, όπως θέλεις και να το χρησιμοποιείς κατά το δοκούν, μπορείς να βγάλεις ό,τι συμπεράσματα θέλεις."

"Τα συμπερασματα που θελεις", οπως αναφερεται, αντιπροσωπευουν μια συγκεκριμενη στιγμη μια ολοτητα και υποκαθιστουν την πραγματικοτητα οσον αφορα ενα συγκεκριμενο ατομο για το οποιο εκφερουμε μια γνωμη. Η ολοτητα αυτη δεν αντιπροσωπευει το ατομο η την συγκεκριμενη σταση η κατασταση συνυφασμενη με το ατομο, οπως το ιδιο το ατομο την αντιλαμβανεται. Επομενως χανουμε πολλα απο τα στοιχεια που το ατομο αυτο προσφερει η εχει να προσφερει.

Σιγουρα ετσι γινεται. Ειναι μια ταση που υπαρχει στον καθενα μας. Να διαλεγουμε και να παιρνουμε αυτα που θελουμε, να κτιζουμαι ολοκληρα κατασκευασματα, και να θεωρουμε αυτα που κτισαμε οτι αντιπροσωπευουν την ολοτητα ατομων και τις καταστασεις συνυφασμενες με τα ατομα αυτα. Να παιρνουμε δηλαδη αποσπασματικα ενα κομματι, ενα μεμονομενο μερος του συνολου, και να κατασκευαζουμε απο το μερος το συνολο που εκφραζει ενα ατομο, παραγνωριζοντας ηθελημενα η αθελητα ολα τα υπολοιπα μερη που αποτελουν το συνολο. Αυτος ειναι ο τροπος που αποκταμε αποψεις για τον ενα η τον αλλο συνανθρωπο μας παραγνωριζοντας του πολλες απο τις θεσεις σκεψεις αποψεις ιδεες, που αυτο το ατομο εχει.

Ο καθενας μας ειναι ενα συνολο, ενα συστημα αρχων θεσεων αποψεων ιδεων που προβαλουμε προς τα εξω. Και σαν συστημα καθοριζεται απο την αρχη

"καθώς κάθε σύστημα αποτελεί μια «ολότητα», που είναι κάτι περισσότερο από απλό άθροισμα των μερών της."

Καθε ενα κομματι μας ειναι αναποσπαστα συνδεδεμενο, φτιαχνει το συνολο, τον εαυτο μας, με τροπους που αδυνατουμε, ακομη και εμεις οι ιδιοι, να κατανοησουμε, ποσο περισσοτερο καποιος περα απο εμας. Αυτο που περισσοτερο σημαινει οτι εμεις οι ιδιοι ειμαστε υπευθυνοι για αυτο που παρουσιαζουμαι, και για τις πραξεις που τελουμε. Εμεις οι ιδιοι ειμαστε ειδημονες αυτων που υποστηριζουμε.

Η παραπανω αρχη ειναι εμφυτη και στην λειτουργια του μυαλου μας. Τεινουμε να τα βλεπουμε ολα σαν ολοτητες. Η μαλλον για να γινω πιο ακριβης κατασκευαζουμε ολοτητες. Και τις κατασκευαζουμε απο εκεινα τα μερη για τα οποια εχουμε πληροφοριες. Ομως οι πληροφοριες που εχουμε δεν ειναι επαρκεις.

"The world is vast and only take notice of a limited amount of information presented."

Ο κοσμος ειναι αχανης και δινουμε την προσοχη μας μονο σε ελαχιστες πληροφοριες που παρουσιαζονται μπροστα μας.

"The capacity to assess a situation and provide solutions is small. It only allows an individual, a bounded rationality a concept attributed to Herbert A. Simon as it is mentioned in the Cognitive Structure Notes, website.

As a result

"the intended rationality of an actor requires him to construct a simplified model of the real situation in order to deal with it.
"

Therefore each individual goes along in life armed with a simplified model which uses to deal with problems encountered."

Πληροφοριες που χρησιμοποιουμε για να φτιαξουμε απλουστευμενα μοντελα της πραγματικοτητας και εξοπλισμενοι με αυτα τα απλουστευμενα μοντελα προσπαθουμε να βρουμε λυσεις στα προβληματα που μας απασχολουν.

Δεν εχουμε την δυνατοτητα να εχουμε ολες τις πληροφοριες που ειναι διαθεσιμες, αλλα και αν ειναι διαθεσιμες, ακομα και τοτε, δεν τις λαμβανουμε υποψη μας. Τα μυαλα μας απο κατασκευης, εχουν πεπερασμενες δυνατοτητες, ολοι, μηδενος εξαιρουμενου, δεν εχουμε παρα απλα απλουστευμενα μυαλα.

Ετσι κατασκευαζουμε ολοκληρωμενα οικοδομηματα απο μεμονομενες αποψεις, που ειναι δυνατον να ειναι υποτιμητικες καθως και αδικες, οταν χρησιμοποιουνται σαν πραξεις κριτικης αλλων ατομων. Βασισμενες αποσπασματικα σε μεμονομενα κομματια του συνολου. Επιπολαιες οταν επιλεκτικα προσπαθουν να εκτιμησουν το συνολο βασει μεμονομενων γεγονοτων, αγνοωντας τα αλλα μερη που συνθετουν αυτο το συνολο.

Απο την αλλη τι ειναι ιδεα? Μια καινουρια προσεγγιση πανω σε ενα συγκεκριμενο προβλημα. Ολες οι ιδεες ειναι ευπροσδεκτες για επεξεργασια. Με την επεξεργασια αναπτυσσει ο καθε ενας απο εμας τις κριτικες του ικανοτητες. Οι πληροφοριες θα πρεπει να διδονται απλοχερα χωρις περιορισμους, και θα πρεπει να επεξεργαζονται πανω στην βαση επιχειρηματων αμεσα συνδεδεμενων με την πληροφορια που ειναι υπο επεξεργασια. Μια συνεχη μαθηση ακονισμα του μυαλου για να μπορει να διακρινει τις διαφορετικοτητες αναμεσα σε προσφερομενες ιδεες. Και αυτο θα το κανει οταν αφοβα ο καθεις εκθετει τον εαυτο του σε ολες τις τασεις αποψεις θεσεις και καινουριες ιδεες που ελευθερα χωρις περιορισμους αναπτυσσονται γυρω του.

Στο σχολιο που εγραψα, εβγαλα ενα γενικο συμπερασμα και οπωσδηποτε δεν αγνοω καθολου τις αποψεις σου ενω συναμα τις σεβομαι. Ο χαρακτηρισμος συναφι η συντεχνια μπορει να ακουγεται ασχημα αλλα την χρησιμοποιησα χωρις να εχω στο μυαλο μου τις ακραιες αποληξεις της γκαμας της εννοιας αυτης. Περισσοτερο, η αναφορα εχει να κανει με συναθροιση ατομων με ενα συγκεκριμενο τροπο αντιμετωπισης πραγματων, που ειναι παντα σεβαστος.

Μαρτίου 01, 2008

Η γραμμικότητα και μη-γραμμικοτητα. Τι συνεπαγεται.

Απο το ιστολογιο του Dr Moshe

"Ο γλωσσικός χρόνος δεν χαρακτηρίζεται από αυστηρή γραμμικότητα·"

Αν δεν εχει αυστηρη γραμμικοτητα, δηλαδη αν δεν ειναι linear τοτε θα πρεπει να ειναι η να ειναι ταυτοχρονα η εκ περιτροπης, nonlinear, δηλαδη μη γραμμικο η μη γραμμικοτητα. Με αλλα λογια exponential, η λογαριθμικη. Τωρα αυτα καθοριζουν τον γλωσσικο χρονο, δηλαδη το περασμα του χρονου που αντικειμενο του εχει τις μεταλαξεις των λεξεων. Απο που ξεκινησαν και που εφθασαν, απο πια σταδια περασαν, και ποσος χρονος περασε απο το ενα μεταλακτικο σταδιο στο αλλο, η απο την αρχικη μορφη μεχρι την τελικη. Αυτο το περασμα του χρονου απο την μια μορφη στην αλλη δεν χαρακτηριζεται απο γραμμικη αυστηροτητα, η αλλοιως η με αλλα λογια μη-γραμμικοτητα η λογαριθμικη αναπτυξη, του γλωσσικου χρονου να μην το ξεχναμε.

Εστω, το πηγαινεις απο εδω to φερνεις απο εκει. Οι σκεψεις μου αναζητουν διεξοδο. Ας τις αρχισουμε. Μη-γραμμικοτητα ειναι ενα χαρακτηριστικο που παρατηρηται σε χαοτικες εξελιξεις. Τι σχεση μπορει να εχει το χαος με τις σημασιολογικες μεταβολες των λεξεων? Οτι απο την μια μερα στην αλλη, που λεει ο λογος, μια λεξη αποκτα μια διαφορετικη σημασια. Μπορει για χρονια, να λιμναζει σε ενα σταδιο, πολυ βραδυς γλωσσικος χρονος, και ξαφνικα οργασμος.

Αποκτα μεσα σε λιγο χρονικο διαστημα μια νεα σημασια. Δια μεσου μιας ευαισθητης εξαρτησης σε συγκεκριμενες συνθηκες. Συνθηκες που επιδρουν στην σημασιολογικη διαδικασια.

Τετοιου ειδους συνθηκες χαρακτηριζονται ως αρχικες στην θεωρια του χαους. Ποιες μπορει να ειναι αυτες οι συνθηκες στην περιπτωση των σημασιολογικων μεταλαξεων των λεξεων? Απο την μια μερια ειναι η αναγκη επικοινωνιας, απο την αλλη οι συναλλαγες μεταξυ των ανθρωπων, και κυρια ετσι οπως αυτες διαμορφωνονται απο καινοτομιες που εισαγονται. Αν η καινοτομια εξυπηρετει καιριες αναγκες των συναλλασομενων, αυτο εχει σαν συνεπεια την ευρυα εξαπλωση της καινοτομιας και σαν επακολουθο αλλαζουν οι τροποι διεκπαιρεωσης των συναλλαγων. Δημιουργει πιεσεις στην επικοινωνια μεταξυ των συνναλλασομενων. Αναζητουνται νεοι οροι επικοινωνιας μεσω πειραματισμων με τις λεξεις.

Στο μυαλο μου φανταζομαι τους πειραματισμους με τις λεξεις ως αυθορμητες πραξεις μεμονομενων ατομων. Κατι σαν αυτο που ο Dr Moshe αναφερει στην αναρτηση του παραγραφο,

"Η γραμματικοποίηση ενός όρου επηρεάζει τόσο δραστικά τη λεξική σημασία του, επειδή μεταβάλλει τον λειτουργικό ρόλο και συρρικνώνει το σημασιολογικό πεδίο του. Ως αποτέλεσμα, η λέξη χάνει μέρος τού φορτίου της, διότι ενσωματώνει τώρα λειτουργίες που προηγουμένως επιτελούνταν από στοιχεία τού συντακτικού περιβάλλοντος ή υπονοούνταν από τη συνομιλία. Η προσαρμογή αυτή αποκαλείται υποκειμενοποίηση [subjectification], επειδή είναι προσανατολισμένη στην οπτική γωνία τού ομιλητή και φέρει την ευθύνη για τη σταδιακή άμβλυνση της σημασίας."

Την προσαρμογη της σημασιας των λεξεων απο την οπτικη γωνια μεμονομενων ατομων, την υποκειμενοποιηση. Αυτες οι αυθορμητες πραξεις μπορει να ειναι σπανιες, αλλα αν, οπως στην περιπτωση μιας διαδεδομενης καινοτομιας, επαναλαμβανονται αμετρητες φορες, αυξανει την πιθανοτητα αναδειξης νεων λεξεων η επιταχυνει ενδιαμεσα σταδια αλλων λεξεων και συναμα μειωνει τον γλωσσικο χρονο. Η χρηση της πλαστιγγας ειναι μια τετοια
καινοτομια οπως ειναι στην σημερινη μας εποχη ο υπολογιστης.

Αναρωτιεμαι. Στεκουν αυτα? Μπορει να εχει καποια σχεση με την γλωσσολογια? Μπορει να
χρησιμοποιηθουν? Σαν εργαλειο?